Selectați pagina

ReduX: “In the void we go, along the way, time is just a construct of my mind”

ReduX: “In the void we go, along the way, time is just a construct of my mind”

UndergroundMusic: Mai întâi, prezentați-vă. Cine la ce instrument cântă?

Rob: Salutare, Rob la butoane. Eu-s din Târgoviște de fel, am 28 ani și cânt la chitară de pe la 14 ani. În ReduX, bag chitară și backing vocals.

Vlad: – Salutare !! Eu sunt Vlad, am 29 de ani și sunt din București, cânt la chitară lead și mai bag și backing vocals când se poate.

Alex: – Salut! Eu sunt Alex, am 22 de ani și sunt din Brăila. În ReduX cânt la bass și voce.

UndergroundMusic: Ce înseamnă „succes” pentru ReduX? Vă doriți faimă, recunoaștere, gagici sau pur și simplu ați vrea să trăiți din muzică?

Rob: Pentru mine, ReduX a început ca un hobby. După pauza 2019-2024, am revenit să cântăm, dar ne-am creat toți între timp o carieră, un stil de viață, etc. Ceea ce îmi doresc este să continui să cânt muzica care îmi face plăcere să o cânt, fără niciun compromis sau presiune externă de a altera sound-ul și să răspândim virusul ReduX la cât mai mulți oameni posibili.

Eu și Vlad suntem foarte competitivi de fel, așa că dacă începem să dăm de gustul succesului, evident presimt că o să ne dorim să devenim din ce în ce mai profesioniști. Dacă asta implică să atingem un nivel semi-pro că să putem cânta în locuri și mai mari, eu unul sunt ready for it. Nu depind financiar de muzică, că aș muri de foame, iar un viitor în muzică în sensul de a ați crea un trai similar cu ceea ce am deja, mi-e greu să cred că este posibil. But who knows.

UndergroundMusic: Cum a fost experiența cu si la Festivalul Posada Rock unde tocmai ați câștigat Premiul întăi si ati atras atentia tuturor? Show-ul vostru a fost foarte bun si ati sunat cel mai bine, probabil pentru ca ati fost singurii care au folosit amplificatoarele si cabinetele de pe scena.
O caruta de bani! Ce veți face cu ei?

Rob : Ne-am dorit să cântăm la Posada încă de anul trecut, însă nu eram pregătiți, nu aveam material scos, nu eram noi închegați că și trupa. Așa că anul acesta, după ce am scos EP-ul, am avut 8 concerte și ne-am intrat în mână cum trebuie, am fost încrezători să ne înscriem și să livram un show tipic ReduX.

Știi mema aia cu tipul ăla care ia locul 3, mușcă din medalie, bea șampanie pe podium și e mai fericit decât toți ceilalți? Noi fix așa ne-am simțit când am fost invitați să cântăm. Aveam dubii chiar și la selecția inițială. Plecând la drum cu genul ăsta de atitudine de “deja am câștigat ceva”, am avut un vibe foarte bun și confident. Ne-am dorit să dăm un show în concordanță cu cerințele concursului (cele 30 de minute cu tot cu setup și linecheck), în același timp să și păstram esența trupei, alegând să mergem înainte cu 3 piese: Ignoramus, Upsilon și Project Scarlog.

A fost prima experiență de genul pe o scenă atât de mare, la un nivel atât de profesionist pentru noi și ne-a plăcut. Mai vrem. Pe scenă, am livrat setlist-ul nostru cu toată încrederea și ne-am distrat pe cinste făcând-o. Odată coborâți, ne-am distrat cu restul trupelor și am legat prietenii cu ei, deci nu a existat o secundă vreun spirit competitiv, mai ales luând în calcul faptul că toți abordăm stiluri atât de diferite.

Nu ne-a venit să credem că juriul a apreciat performanța noastră ca fiind demnă de Premiul I. Ne-a luat câteva zile să procesăm cele întâmplate și clar s-a simțit bine. S-a simțit bine pentru că undeva în 2019 ideea asta de a începe o trupă cu niște influențe foarte obvious și un sound foarte specific suna un pic crazy la vremea aceea. Astăzi, efortul de atunci paid off și am apreciat faptul că și alți oameni ascultă genul de muzică pe care noi îl cântăm.

Fun fact: Theo, toboșarul cu care am cântat la fest, nu este toboșarul nostru. Am apucat să repetăm cu el fix de 2 ori înainte de a urca pe scenă. Dorim să-i mulțumim pe calea asta pentru prestație și pentru ajutor, naiba, că dacă nu era el nu puteam să cântăm.

Am glumit între noi că din premiul câștigat ne vom lua înapoi banii investiți inițial în EP, dar după aceea ne-am dat seama că îi vom reinvesti anyway, deci fix asta vom face. Ne-am hotărât să facem un upgrade la gear, iar de restul banilor, vom intra înapoi în studio. Avem material deja de un EP nou, dar vrem să ne întindem mai mult, ca să putem scoate un full LP.

Alex: – Pentru mine Posada a fost o experiență pe care mi-aș dori să o retrăiesc. Fiind un băiat crescut în Brăila, un oraș fără prea multe oportunități pe plan muzical, dar cu o dorință aprigă de a cânta și de a creea, să ajung împreună cu oamenii ăștia pe o scenă atât de mare și să și câștigăm a fost că un vis devenit realitate.

Le sunt recunoscător colegilor mei pentru șansa pe care mi-au acordat-o încă de când am intrat în trupă și sper să ne depășim niște vise și mai mari tot în formula asta.

De asemenea, cum a spus și Rob, nu aveam nici un gând că vom căștiga ceva, poate o mențiune dar asta într-un caz fericit. Am venit strict cu dorința de a cânta, de a arăta lumii ce înseamnă ReduX.

Vlad: – Eu am fost foarte surprins de cum se simte pe o scenă mai mare. Inițial am crezut că o să fiu destul de emoționat dar cu așa mult spatiu și sunetul foarte bun pe scenă m-am simțit mai bine ca niciodată, așa că pot să zic doar că Posada oferă o experiență bună pentru a te desfășura ca artist. Așa cum au zis și băieții, am fost surprinși de câștig și asta a venit și cu un boost în cât de confidenți suntem, cred că s-a văzut asta în al doilea show pe care l-am ținut după decernare.

 

UndergroundMusic: Cum a fost primit primul EP al vostru?

Rob : A fost primit super bine și am primit mult suport de la scena underground. Și când te gândești că piesele astea au fost scrise în 2016-2019. Deci Upsilon și Ending the Sequence sunt niște piese pe care le-ai fi auzit și la concertele Berserkers din anii 2015-2016, pentru că au făcut parte din repertoriul trupei la vremea aceea. Ignoramus și Project Scarlog sunt primele piese 100% marca ReduX, dar chiar și așa, sound-ul real al trupei îl veți putea auzi abia de la următoarele release-uri încolo.

Vlad: – Ce este interesant este că după lansare și după ce oamenii au ascultat puțin EP-ul, să afle că în spatele cântecelor se afla și o poveste a unui personaj a făcut publicul și mai interesat în prima faza.

UndergroundMusic: Ce v-a atras cel mai mult la genul „science-fiction” metal? A existat o carte, un film sau un joc video care a fost un punct de cotitură și v-a făcut să integrați tema asta în muzică?

Rob: E destul de simplu. Pe vremea când cântam cu Berserkers, am dat de trupa asta Vektor. Am fost efectiv uimit de cum suna, așa că am început să învăț niște piese, printre care Tetrastructural Minds și Dying World. Bineînțeles că le-am cântat și la repetiții. Prima oara Vlad a zis “ce e mă aia?”, a doua oară n-a mai zis nimic, iar a treia oară a început și el să învețe piese lor. Începuse să ne ia pe amândoi febra Vektor și deblocam din ce în ce mai multe riff-uri, până la un punct când am zis: “știi ceva? Ar trebui să cântăm și noi așa”. Așa a pornit ideea de a încrucișa genul SF cu muzica.

În paralel, eu m-am jucat Starcraft de la 4 ani, când nici nu înțelegeam mecanismele jocului. Quake III, Half Life și Prototype sunt doar alte câteva jocuri care mi-au hrănit această pasiune. Filme precum Interstellar, Dune (cele vechi), Inception și The Matrix sunt de asemenea titlurile mele preferate din acest gen. Am și o afinitate către genul Fantasy, și îmi place să-mi mai iau inspirație și de acolo – vorbim bineînțeles de World of Warcraft.

Vlad: Mie îmi place science fiction-ul de când eram mic. Am început inițial cu Jules Verne de La Pământ La Luna și după am început cu seriile Fundația, Dune, Roboții și Imperiul de la Asimov și Herbert. După au mai urmat multe și multe alte cărți de la Philip K. Dick, Arthur C. Clarke, Jack Vance și alții. Așa că având baza asta de sci-fi în spate, plus să nu mai zic de Alien și Star Wars, mi-a plăcut mereu să explorez cum pot să fac muzica să fie atmosferică și cinematică în așa fel încă să recreez ce îmi imaginam inițial când citeam. În materie de jocuri sci-fi nu pot să zic că am avut așa multe dar mi-a plăcut foarte mult Soma, și mă jur că jocul ăsta m-a inspirat foarte mult la a pune bazele călătoriei lui Scarlog.

Dar da, Vektor a fost trupa care a deschis ușa spre a conecta sci-fi cu metal.

UndergroundMusic: Cât de mult research faceți pentru versuri? Vă documentați din cărți de fizică, teorii despre univers, extratereștri, sau lăsăți imaginația să zboare complet liber?

Rob: Eu-s mai free flow, dar noroc cu Vlad că el e mai pe partea reală a lucrurilor și înțelege mai bine decât mine fizica și îmi mai corectează unele idei. Chiar am o anecdotă despre asta: Compuneam versuri pentru o nouă piesa numită Hyperspace care este despre călătoria în spațiu. Compuneam la repetiții versurile și am ajuns la segmentul următor: “In the void we go, along the way, time’s revolving always in my mind” și după Vlad mi-a precizat că practic time is not revolving, și că ar fi mai bine să zicem “time is just a construct of my mind”. Makes sense now.

Mă mândresc totuși cu botezarea protagonistului din lore-ul ReduX. Numele Scarlog este un compus din două cuvinte: Scar și Log – un registru al durerii, ai putea spune. Ideea mi-a vent din două locuri, o dată de la Sorlag din Quake III care arăta absolut badass și hidos în același timp. Iar a doua inspirație vine de la un cutscene din Quake 4, îl poți găsi pe YouTube se numește Stroggification și îți arată acest proces. Practic rămâi fără mâini și picioare și iți este înlocuită fiecare parte care te face om, până când devii un Strogg (un alien cibernetic). Metaforic, asta reprezintă și Scarlog, iar semantic amintește de Sorlag din Quake 4.

UndergroundMusic: Cum se traduce tema Sci-Fi în sunetul trupei? Folosiți anumite efecte de chitară sau structuri ritmice care să imite sunete futuriste?

Rob: O întrebare foarte buna. Până în prezent, ne-am bazat exclusiv pe sunetul chitarei raw pentru a crea un sound sci-fi. Cum am făcut asta? Am folosit multe pinch harmonics cu slide out-uri. Genul ăsta de tehnică creează impresia unui sunet de laser în spațiu. De asemenea, pinch harmonics pe 2-3 corzi sună foarte bizar și interesant, mai folosim asta în chords – e ca și cum o voce dublată de un simbiot robot-alien iți spune ceva. Am făcut asta și cu piesele mai vechi (Upsilon și Ending the Sequence) – avem chiar un nume pentru procesul ăsta de a transforma piese normale în ceva ce sună mai sci-fi: le vektorizam. Cred că ați înțeles ideea și de unde și inspirația…

O altă tehnică interesantă implică floyd rose-ul. Pinch harmonics + floyd rose + o mișcare agresivă a whammy bar-ului – flutter cred că îi spune. Se poate auzi pe Ending the Sequence spre final, la partea de armonie. Un alt trick folosit pe Scarlog pe armonie este felul în care am adăugat o doime că să creăm un sunet de eroare de calculator. Pasajul acela din piesă este foarte vizual, îți poți imagina efectiv cum nava spațială nu mai raspunde comenzilor pilotului.

Urmează să ne achiziționăm și niște pedale și să experimentăm cu mai multe efecte, este ceva ce ne dorim să facem de ceva vreme și chiar credem că o să putem scoate și mai multe sunete sci fi cu ajutorul unor fx-uri.

Vlad: – Strict chitara raw a fost până acum. Ne-am bazat foarte mult pe acorduri care să sune cum le zic eu mereu la sala de repetiții “sună de parcă plutești în derivă în spațiu”. Câteva acorduri le-am găsit random când cântam pe acasă și câteva le-am luat de la trupele de post-rock gen Mogwai, We Lost The See, God Is An Astronaut.

Legat de efecte pe pedale, așa cum zicea și Rob, o să fie nebunie. Eu deabia aștept să fac părțile de clean mult mai atmosferice și cine știe ce dubiosenii cool scoatem pe distors.

UndergroundMusic: Cum vă vedeți peste 5 ani, atât ca trupă, cât și individual?

Rob: Eu îmi pun obiective de un an, nu de 5, deci mi-ar fi greu să-ți răspund pe orice plan. Am să fac un exercițiu de imaginație și voi încercă totuși:

Ca și trupă, dacă continuăm în traiectoria asta ascendentă, pot vedea cum am ajunge să cântăm la un fest mare din Europa. Un turneu în EU de asemenea este foarte probabil. Aș cânta și în Japonia, Thailanda, SE Asia în general. Cred că genul nostru ar avea destul de multă priză prin țările acelea. Din punct de vedere al materialului, două LPs sună foarte doable.

În plan personal, man chiar nu știu. Voi avea 33 ani, mă voi gândi și la partea mai serioasă a vieții – legacy, starting a family, etc. Sper că până atunci să fi călătorit la fel de mult cât am făcut-o anul ăsta. Sper să ajung la 30+ țări vizitate (mai am nevoie de încă 15). Sper să îmi mențin stilul de viață, sănătatea și să cânt în continuare cu ReduX bineînțeles.

UndergroundMusic: Cum decideți când o piesă este „gata”? Există un punct în care simțiți că nu mai e nimic de adăugat sau de scos?

Cred că mai avem de lucru la acest proces, pentru că anumite piese le-am tot modificat, deși am zis de mai multe ori că este “gata”. Începe totuși să se contureze un workflow mai clar: odată compusă piesa, ne strângem să tragem demo-ul. În funcție de cum sună totul și cum pica aranjamentul, decidem dacă mai trebuie schimbat ceva. Este ceva ce am omis în trecut să facem cu anumite piese de aceea cred că ne tot întoarcem la ele să le edităm – pentru că nu am tras demo-uri la vremea respectivă când au fost compuse.

Vlad: – Nici macar după ce înregistrăm și lansăm o piesă nu o consider 100% gata. Cred că “gata” înseamnă la nivel de structură atunci când toți click-uim cu piesa când o repetăm la sala și se simte foarte bine după ce am terminat o piesă de cântat. Dar nu cred că “gata” înseamnă că nu o să mai facem părțile ușor diferite din când în când. Sunt anumite pasaje unde câteodată le facem cu floyd rose inclus, unele unde apar note noi, armonii, backing vocal random.

UndergroundMusic: Care a fost cea mai mare provocare în timpul înregistrărilor la studio și ce ați învățat din asta?

Rob: Ne-am dat seama că nu facem asta destul de des și că we suck at it. Efectiv credeam că suntem mult mai tight decât am fost. Asta a însemnat mai mult timp pierdut repetând take-uri care nu au ieșit bine și implicit mai mulți bani cheltuiți. Am învățat faptul că trebuie să tragem demo-uri înainte să ajungem la studio, iar demo-urile trebuie să iasă super bine ca și performanță. Am învățat și că trebuie să experimentăm noi mai mult pe demo-uri că să ne putem comunica viziunea mai bine.

UndergroundMusic: Dacă ar trebui să-i prezentați muzica voastră unui extraterestru, ce piese ați alege și cum le-ați descrie? Ce credeți că ar spune?

Vlad: – Cred că oricum toată muzica e “human music” indiferent dacă are sci-fi în nume sau nu. Totuși, tot EP-ul spune povestea oameniilor din alt univers văzută prin ochii lui Scarlog. Probabil un extraterestu ar fi interesat să afle ce părere au oamenii despre oameni.

UndergroundMusic: Descrieți-vă trupa în 3 cuvinte, altele decât „rock”, „metal” sau „underground”.

Rob: Hypersonic. Poetic. Cathartic.

Vlad: Cinematic, Dramatic, Saga

UndergroundMusic: Dacă ați putea să schimbați un singur lucru la scena muzicală underground din România, care ar fi acela?

Rob: – Aș dota mai bine localurile că să pot oferi condiții mai bune muzicienilor. Nu toată lumea își permite gear cu care să susțină o prestație live de la zero. Noi nici acum nu suntem acolo și ne-am lovit de situația asta de mai multe ori. Ne achiziționăm și noi încet încet câte ceva, dar durează…

Vlad: – Distribuția de muzică să fie mult mai accesibilă. Așa cum face bazar de muzică, aș vrea mult mai multe localuri moderne de unde să iei muzică în format fizic, și aș face în așa fel încât trupele underground să poată să facă asta mult mai ușor. Cum deja avem toată muzica pe platformele de streaming, să îți cumperi material în format fizic poate să fie văzută că o experiență care te aduce mai aproape de trupa pe care vrei să o asculți.

UndergroundMusic: Dacă ați avea șansa să scrieți coloana sonoră pentru un film, ce gen de film ar fi și ce temă ar avea? Alien? ET ? Predator?

Vlad: – Aș vrea să scriu pentru Alien cum să nu, sau la filme care sunt adaptate după o carte sci-fi cum e Minority Report, dar cred că și pentru filme thriller care au ceva misterios în vibe. Mă gândesc acuma la seriale ca From sau Twin Peaks.

Avem mai multe bucăți pe piesele la care lucrăm în momentul de față unde încercăm să facem orchestrații mai complexe, așa că pot zice că skill-ul se conturează deja și că putem să facem asta. Avem în plan să facem și videoclipul pe care l-am câștigat de la Metalfan la Posada, poate acolo putem să vedem cum se combina muzica ReduX cu ceva vizual.

 

UndergroundMusic: Cum arată o sesiune reușită de repetițîi ? Dar una eșuată?

Rob: – O sesiune reușită de repetiții pentru noi înseamnă că toți am studiat piesele acasă, iar la sală am pus totul cap la cap și ne-a ieșit. Asta când vine vorba de învățat piese, când vine vorba de compus, de obicei avem anumite părți sau voci de scris pe care preferăm să le închegăm la sală, deci dacă am reușit la finalul sesiunii să venim cu niște idei bune și să legăm piesa, e un semn bun.

Vlad: – S-a întâmplat rar să avem o sesiune eșuată, asta vine la pachet cu dorința de a pleca mai repede acasă pentru că ceva e ciudat. Cred că s-a întâmplat când nu am avut drive de a cânta un set și nici nu aveam piese noi de lucrat la ele și atunci se simțea că o călătorie fără destinație.

UndergroundMusic: Ce echipament ați vrea să adăugați în arsenalul e echipamente al trupei și de ce?

Rob: – Chiar acum urmează să ne achiziționăm niște pedale. Am cochetat cu ideea de procesor, dar sincer, ne plictisim teribil când vine vorba de a seta unul și de a ați găsi tonul. Am ales să mergem mai oldschool, cu pedale.

Printre primele pedale pe care le vom achiziționa se numără: un overdrive, un flanger, un chorus, un phaser, și poate ceva mai alien-ish.

Overdrive-ul ne trebuie pentru solo-uri, am avut multe experiențe când am cântat pe amp-urile oferite de venue și efectiv nu aveau suficient gain pentru a cânta solistica noastră așa cum trebuie cântată.

Flanger și chorus – avem din ce în ce mai multe părți clean, mai ales și pe noul material și trebuie scoase așa cum se cuvine în evidență. Nu mai putem cânta doar cu un ton clean simplu. Ne trebuie un upgrade.

Cât despre phaser, ne gândim să alterăm puțin sound-ul pe anumite armonii / riff-uri că să potențăm sunetul acela sci-fi, de eroare, de laser, de stricat. E ceva la care cred că o să ne placă mult să experimentăm.

UndergroundMusic: La ce trupă străină ați vrea să deschideți?

VEKTOR!!! Au fost în România și i-am văzut și chiar ne spuneam la vremea aceea: “ce bine era dacă cântam și noi cu ReduX”. La acel moment nu aveam trupa pusă pe picioare.

Havok ar mai fi interesant, dar mă îndoiesc că vor ajunge în Romania prea curând.

Iar așa un vis și mai măreț, ar fi Metallica, dar aici… nicio șansă.

UndergroundMusic: Multumim si vrem sa auzim cat mai des de voi! YOU RULE !

UndergroundMusic: Mai întâi, prezentați-vă. Cine la ce instrument cântă?

Rob: Salutare, Rob la butoane. Eu-s din Târgoviște de fel, am 28 ani și cânt la chitară de pe la 14 ani. În ReduX, bag chitară și backing vocals.

Vlad: – Salutare !! Eu sunt Vlad, am 29 de ani și sunt din București, cânt la chitară lead și mai bag și backing vocals când se poate.

Alex: – Salut! Eu sunt Alex, am 22 de ani și sunt din Brăila. În ReduX cânt la bass și voce.

UndergroundMusic: Ce înseamnă „succes” pentru ReduX? Vă doriți faimă, recunoaștere, gagici sau pur și simplu ați vrea să trăiți din muzică?

Rob: Pentru mine, ReduX a început ca un hobby. După pauza 2019-2024, am revenit să cântăm, dar ne-am creat toți între timp o carieră, un stil de viață, etc. Ceea ce îmi doresc este să continui să cânt muzica care îmi face plăcere să o cânt, fără niciun compromis sau presiune externă de a altera sound-ul și să răspândim virusul ReduX la cât mai mulți oameni posibili.

Eu și Vlad suntem foarte competitivi de fel, așa că dacă începem să dăm de gustul succesului, evident presimt că o să ne dorim să devenim din ce în ce mai profesioniști. Dacă asta implică să atingem un nivel semi-pro că să putem cânta în locuri și mai mari, eu unul sunt ready for it. Nu depind financiar de muzică, că aș muri de foame, iar un viitor în muzică în sensul de a ați crea un trai similar cu ceea ce am deja, mi-e greu să cred că este posibil. But who knows.

UndergroundMusic: Cum a fost experiența cu si la Festivalul Posada Rock unde tocmai ați câștigat Premiul întăi si ati atras atentia tuturor? Show-ul vostru a fost foarte bun si ati sunat cel mai bine, probabil pentru ca ati fost singurii care au folosit amplificatoarele si cabinetele de pe scena.
O caruta de bani! Ce veți face cu ei?

Rob : Ne-am dorit să cântăm la Posada încă de anul trecut, însă nu eram pregătiți, nu aveam material scos, nu eram noi închegați că și trupa. Așa că anul acesta, după ce am scos EP-ul, am avut 8 concerte și ne-am intrat în mână cum trebuie, am fost încrezători să ne înscriem și să livram un show tipic ReduX.

Știi mema aia cu tipul ăla care ia locul 3, mușcă din medalie, bea șampanie pe podium și e mai fericit decât toți ceilalți? Noi fix așa ne-am simțit când am fost invitați să cântăm. Aveam dubii chiar și la selecția inițială. Plecând la drum cu genul ăsta de atitudine de “deja am câștigat ceva”, am avut un vibe foarte bun și confident. Ne-am dorit să dăm un show în concordanță cu cerințele concursului (cele 30 de minute cu tot cu setup și linecheck), în același timp să și păstram esența trupei, alegând să mergem înainte cu 3 piese: Ignoramus, Upsilon și Project Scarlog.

A fost prima experiență de genul pe o scenă atât de mare, la un nivel atât de profesionist pentru noi și ne-a plăcut. Mai vrem. Pe scenă, am livrat setlist-ul nostru cu toată încrederea și ne-am distrat pe cinste făcând-o. Odată coborâți, ne-am distrat cu restul trupelor și am legat prietenii cu ei, deci nu a existat o secundă vreun spirit competitiv, mai ales luând în calcul faptul că toți abordăm stiluri atât de diferite.

Nu ne-a venit să credem că juriul a apreciat performanța noastră ca fiind demnă de Premiul I. Ne-a luat câteva zile să procesăm cele întâmplate și clar s-a simțit bine. S-a simțit bine pentru că undeva în 2019 ideea asta de a începe o trupă cu niște influențe foarte obvious și un sound foarte specific suna un pic crazy la vremea aceea. Astăzi, efortul de atunci paid off și am apreciat faptul că și alți oameni ascultă genul de muzică pe care noi îl cântăm.

Fun fact: Theo, toboșarul cu care am cântat la fest, nu este toboșarul nostru. Am apucat să repetăm cu el fix de 2 ori înainte de a urca pe scenă. Dorim să-i mulțumim pe calea asta pentru prestație și pentru ajutor, naiba, că dacă nu era el nu puteam să cântăm.

Am glumit între noi că din premiul câștigat ne vom lua înapoi banii investiți inițial în EP, dar după aceea ne-am dat seama că îi vom reinvesti anyway, deci fix asta vom face. Ne-am hotărât să facem un upgrade la gear, iar de restul banilor, vom intra înapoi în studio. Avem material deja de un EP nou, dar vrem să ne întindem mai mult, ca să putem scoate un full LP.

Alex: – Pentru mine Posada a fost o experiență pe care mi-aș dori să o retrăiesc. Fiind un băiat crescut în Brăila, un oraș fără prea multe oportunități pe plan muzical, dar cu o dorință aprigă de a cânta și de a creea, să ajung împreună cu oamenii ăștia pe o scenă atât de mare și să și câștigăm a fost că un vis devenit realitate.

Le sunt recunoscător colegilor mei pentru șansa pe care mi-au acordat-o încă de când am intrat în trupă și sper să ne depășim niște vise și mai mari tot în formula asta.

De asemenea, cum a spus și Rob, nu aveam nici un gând că vom căștiga ceva, poate o mențiune dar asta într-un caz fericit. Am venit strict cu dorința de a cânta, de a arăta lumii ce înseamnă ReduX.

Vlad: – Eu am fost foarte surprins de cum se simte pe o scenă mai mare. Inițial am crezut că o să fiu destul de emoționat dar cu așa mult spatiu și sunetul foarte bun pe scenă m-am simțit mai bine ca niciodată, așa că pot să zic doar că Posada oferă o experiență bună pentru a te desfășura ca artist. Așa cum au zis și băieții, am fost surprinși de câștig și asta a venit și cu un boost în cât de confidenți suntem, cred că s-a văzut asta în al doilea show pe care l-am ținut după decernare.

 

UndergroundMusic: Cum a fost primit primul EP al vostru?

Rob : A fost primit super bine și am primit mult suport de la scena underground. Și când te gândești că piesele astea au fost scrise în 2016-2019. Deci Upsilon și Ending the Sequence sunt niște piese pe care le-ai fi auzit și la concertele Berserkers din anii 2015-2016, pentru că au făcut parte din repertoriul trupei la vremea aceea. Ignoramus și Project Scarlog sunt primele piese 100% marca ReduX, dar chiar și așa, sound-ul real al trupei îl veți putea auzi abia de la următoarele release-uri încolo.

Vlad: – Ce este interesant este că după lansare și după ce oamenii au ascultat puțin EP-ul, să afle că în spatele cântecelor se afla și o poveste a unui personaj a făcut publicul și mai interesat în prima faza.

UndergroundMusic: Ce v-a atras cel mai mult la genul „science-fiction” metal? A existat o carte, un film sau un joc video care a fost un punct de cotitură și v-a făcut să integrați tema asta în muzică?

Rob: E destul de simplu. Pe vremea când cântam cu Berserkers, am dat de trupa asta Vektor. Am fost efectiv uimit de cum suna, așa că am început să învăț niște piese, printre care Tetrastructural Minds și Dying World. Bineînțeles că le-am cântat și la repetiții. Prima oara Vlad a zis “ce e mă aia?”, a doua oară n-a mai zis nimic, iar a treia oară a început și el să învețe piese lor. Începuse să ne ia pe amândoi febra Vektor și deblocam din ce în ce mai multe riff-uri, până la un punct când am zis: “știi ceva? Ar trebui să cântăm și noi așa”. Așa a pornit ideea de a încrucișa genul SF cu muzica.

În paralel, eu m-am jucat Starcraft de la 4 ani, când nici nu înțelegeam mecanismele jocului. Quake III, Half Life și Prototype sunt doar alte câteva jocuri care mi-au hrănit această pasiune. Filme precum Interstellar, Dune (cele vechi), Inception și The Matrix sunt de asemenea titlurile mele preferate din acest gen. Am și o afinitate către genul Fantasy, și îmi place să-mi mai iau inspirație și de acolo – vorbim bineînțeles de World of Warcraft.

Vlad: Mie îmi place science fiction-ul de când eram mic. Am început inițial cu Jules Verne de La Pământ La Luna și după am început cu seriile Fundația, Dune, Roboții și Imperiul de la Asimov și Herbert. După au mai urmat multe și multe alte cărți de la Philip K. Dick, Arthur C. Clarke, Jack Vance și alții. Așa că având baza asta de sci-fi în spate, plus să nu mai zic de Alien și Star Wars, mi-a plăcut mereu să explorez cum pot să fac muzica să fie atmosferică și cinematică în așa fel încă să recreez ce îmi imaginam inițial când citeam. În materie de jocuri sci-fi nu pot să zic că am avut așa multe dar mi-a plăcut foarte mult Soma, și mă jur că jocul ăsta m-a inspirat foarte mult la a pune bazele călătoriei lui Scarlog.

Dar da, Vektor a fost trupa care a deschis ușa spre a conecta sci-fi cu metal.

UndergroundMusic: Cât de mult research faceți pentru versuri? Vă documentați din cărți de fizică, teorii despre univers, extratereștri, sau lăsăți imaginația să zboare complet liber?

Rob: Eu-s mai free flow, dar noroc cu Vlad că el e mai pe partea reală a lucrurilor și înțelege mai bine decât mine fizica și îmi mai corectează unele idei. Chiar am o anecdotă despre asta: Compuneam versuri pentru o nouă piesa numită Hyperspace care este despre călătoria în spațiu. Compuneam la repetiții versurile și am ajuns la segmentul următor: “In the void we go, along the way, time’s revolving always in my mind” și după Vlad mi-a precizat că practic time is not revolving, și că ar fi mai bine să zicem “time is just a construct of my mind”. Makes sense now.

Mă mândresc totuși cu botezarea protagonistului din lore-ul ReduX. Numele Scarlog este un compus din două cuvinte: Scar și Log – un registru al durerii, ai putea spune. Ideea mi-a vent din două locuri, o dată de la Sorlag din Quake III care arăta absolut badass și hidos în același timp. Iar a doua inspirație vine de la un cutscene din Quake 4, îl poți găsi pe YouTube se numește Stroggification și îți arată acest proces. Practic rămâi fără mâini și picioare și iți este înlocuită fiecare parte care te face om, până când devii un Strogg (un alien cibernetic). Metaforic, asta reprezintă și Scarlog, iar semantic amintește de Sorlag din Quake 4.

UndergroundMusic: Cum se traduce tema Sci-Fi în sunetul trupei? Folosiți anumite efecte de chitară sau structuri ritmice care să imite sunete futuriste?

Rob: O întrebare foarte buna. Până în prezent, ne-am bazat exclusiv pe sunetul chitarei raw pentru a crea un sound sci-fi. Cum am făcut asta? Am folosit multe pinch harmonics cu slide out-uri. Genul ăsta de tehnică creează impresia unui sunet de laser în spațiu. De asemenea, pinch harmonics pe 2-3 corzi sună foarte bizar și interesant, mai folosim asta în chords – e ca și cum o voce dublată de un simbiot robot-alien iți spune ceva. Am făcut asta și cu piesele mai vechi (Upsilon și Ending the Sequence) – avem chiar un nume pentru procesul ăsta de a transforma piese normale în ceva ce sună mai sci-fi: le vektorizam. Cred că ați înțeles ideea și de unde și inspirația…

O altă tehnică interesantă implică floyd rose-ul. Pinch harmonics + floyd rose + o mișcare agresivă a whammy bar-ului – flutter cred că îi spune. Se poate auzi pe Ending the Sequence spre final, la partea de armonie. Un alt trick folosit pe Scarlog pe armonie este felul în care am adăugat o doime că să creăm un sunet de eroare de calculator. Pasajul acela din piesă este foarte vizual, îți poți imagina efectiv cum nava spațială nu mai raspunde comenzilor pilotului.

Urmează să ne achiziționăm și niște pedale și să experimentăm cu mai multe efecte, este ceva ce ne dorim să facem de ceva vreme și chiar credem că o să putem scoate și mai multe sunete sci fi cu ajutorul unor fx-uri.

Vlad: – Strict chitara raw a fost până acum. Ne-am bazat foarte mult pe acorduri care să sune cum le zic eu mereu la sala de repetiții “sună de parcă plutești în derivă în spațiu”. Câteva acorduri le-am găsit random când cântam pe acasă și câteva le-am luat de la trupele de post-rock gen Mogwai, We Lost The See, God Is An Astronaut.

Legat de efecte pe pedale, așa cum zicea și Rob, o să fie nebunie. Eu deabia aștept să fac părțile de clean mult mai atmosferice și cine știe ce dubiosenii cool scoatem pe distors.

UndergroundMusic: Cum vă vedeți peste 5 ani, atât ca trupă, cât și individual?

Rob: Eu îmi pun obiective de un an, nu de 5, deci mi-ar fi greu să-ți răspund pe orice plan. Am să fac un exercițiu de imaginație și voi încercă totuși:

Ca și trupă, dacă continuăm în traiectoria asta ascendentă, pot vedea cum am ajunge să cântăm la un fest mare din Europa. Un turneu în EU de asemenea este foarte probabil. Aș cânta și în Japonia, Thailanda, SE Asia în general. Cred că genul nostru ar avea destul de multă priză prin țările acelea. Din punct de vedere al materialului, două LPs sună foarte doable.

În plan personal, man chiar nu știu. Voi avea 33 ani, mă voi gândi și la partea mai serioasă a vieții – legacy, starting a family, etc. Sper că până atunci să fi călătorit la fel de mult cât am făcut-o anul ăsta. Sper să ajung la 30+ țări vizitate (mai am nevoie de încă 15). Sper să îmi mențin stilul de viață, sănătatea și să cânt în continuare cu ReduX bineînțeles.

UndergroundMusic: Cum decideți când o piesă este „gata”? Există un punct în care simțiți că nu mai e nimic de adăugat sau de scos?

Cred că mai avem de lucru la acest proces, pentru că anumite piese le-am tot modificat, deși am zis de mai multe ori că este “gata”. Începe totuși să se contureze un workflow mai clar: odată compusă piesa, ne strângem să tragem demo-ul. În funcție de cum sună totul și cum pica aranjamentul, decidem dacă mai trebuie schimbat ceva. Este ceva ce am omis în trecut să facem cu anumite piese de aceea cred că ne tot întoarcem la ele să le edităm – pentru că nu am tras demo-uri la vremea respectivă când au fost compuse.

Vlad: – Nici macar după ce înregistrăm și lansăm o piesă nu o consider 100% gata. Cred că “gata” înseamnă la nivel de structură atunci când toți click-uim cu piesa când o repetăm la sala și se simte foarte bine după ce am terminat o piesă de cântat. Dar nu cred că “gata” înseamnă că nu o să mai facem părțile ușor diferite din când în când. Sunt anumite pasaje unde câteodată le facem cu floyd rose inclus, unele unde apar note noi, armonii, backing vocal random.

UndergroundMusic: Care a fost cea mai mare provocare în timpul înregistrărilor la studio și ce ați învățat din asta?

Rob: Ne-am dat seama că nu facem asta destul de des și că we suck at it. Efectiv credeam că suntem mult mai tight decât am fost. Asta a însemnat mai mult timp pierdut repetând take-uri care nu au ieșit bine și implicit mai mulți bani cheltuiți. Am învățat faptul că trebuie să tragem demo-uri înainte să ajungem la studio, iar demo-urile trebuie să iasă super bine ca și performanță. Am învățat și că trebuie să experimentăm noi mai mult pe demo-uri că să ne putem comunica viziunea mai bine.

UndergroundMusic: Dacă ar trebui să-i prezentați muzica voastră unui extraterestru, ce piese ați alege și cum le-ați descrie? Ce credeți că ar spune?

Vlad: – Cred că oricum toată muzica e “human music” indiferent dacă are sci-fi în nume sau nu. Totuși, tot EP-ul spune povestea oameniilor din alt univers văzută prin ochii lui Scarlog. Probabil un extraterestu ar fi interesat să afle ce părere au oamenii despre oameni.

UndergroundMusic: Descrieți-vă trupa în 3 cuvinte, altele decât „rock”, „metal” sau „underground”.

Rob: Hypersonic. Poetic. Cathartic.

Vlad: Cinematic, Dramatic, Saga

UndergroundMusic: Dacă ați putea să schimbați un singur lucru la scena muzicală underground din România, care ar fi acela?

Rob: – Aș dota mai bine localurile că să pot oferi condiții mai bune muzicienilor. Nu toată lumea își permite gear cu care să susțină o prestație live de la zero. Noi nici acum nu suntem acolo și ne-am lovit de situația asta de mai multe ori. Ne achiziționăm și noi încet încet câte ceva, dar durează…

Vlad: – Distribuția de muzică să fie mult mai accesibilă. Așa cum face bazar de muzică, aș vrea mult mai multe localuri moderne de unde să iei muzică în format fizic, și aș face în așa fel încât trupele underground să poată să facă asta mult mai ușor. Cum deja avem toată muzica pe platformele de streaming, să îți cumperi material în format fizic poate să fie văzută că o experiență care te aduce mai aproape de trupa pe care vrei să o asculți.

UndergroundMusic: Dacă ați avea șansa să scrieți coloana sonoră pentru un film, ce gen de film ar fi și ce temă ar avea? Alien? ET ? Predator?

Vlad: – Aș vrea să scriu pentru Alien cum să nu, sau la filme care sunt adaptate după o carte sci-fi cum e Minority Report, dar cred că și pentru filme thriller care au ceva misterios în vibe. Mă gândesc acuma la seriale ca From sau Twin Peaks.

Avem mai multe bucăți pe piesele la care lucrăm în momentul de față unde încercăm să facem orchestrații mai complexe, așa că pot zice că skill-ul se conturează deja și că putem să facem asta. Avem în plan să facem și videoclipul pe care l-am câștigat de la Metalfan la Posada, poate acolo putem să vedem cum se combina muzica ReduX cu ceva vizual.

 

UndergroundMusic: Cum arată o sesiune reușită de repetițîi ? Dar una eșuată?

Rob: – O sesiune reușită de repetiții pentru noi înseamnă că toți am studiat piesele acasă, iar la sală am pus totul cap la cap și ne-a ieșit. Asta când vine vorba de învățat piese, când vine vorba de compus, de obicei avem anumite părți sau voci de scris pe care preferăm să le închegăm la sală, deci dacă am reușit la finalul sesiunii să venim cu niște idei bune și să legăm piesa, e un semn bun.

Vlad: – S-a întâmplat rar să avem o sesiune eșuată, asta vine la pachet cu dorința de a pleca mai repede acasă pentru că ceva e ciudat. Cred că s-a întâmplat când nu am avut drive de a cânta un set și nici nu aveam piese noi de lucrat la ele și atunci se simțea că o călătorie fără destinație.

UndergroundMusic: Ce echipament ați vrea să adăugați în arsenalul e echipamente al trupei și de ce?

Rob: – Chiar acum urmează să ne achiziționăm niște pedale. Am cochetat cu ideea de procesor, dar sincer, ne plictisim teribil când vine vorba de a seta unul și de a ați găsi tonul. Am ales să mergem mai oldschool, cu pedale.

Printre primele pedale pe care le vom achiziționa se numără: un overdrive, un flanger, un chorus, un phaser, și poate ceva mai alien-ish.

Overdrive-ul ne trebuie pentru solo-uri, am avut multe experiențe când am cântat pe amp-urile oferite de venue și efectiv nu aveau suficient gain pentru a cânta solistica noastră așa cum trebuie cântată.

Flanger și chorus – avem din ce în ce mai multe părți clean, mai ales și pe noul material și trebuie scoase așa cum se cuvine în evidență. Nu mai putem cânta doar cu un ton clean simplu. Ne trebuie un upgrade.

Cât despre phaser, ne gândim să alterăm puțin sound-ul pe anumite armonii / riff-uri că să potențăm sunetul acela sci-fi, de eroare, de laser, de stricat. E ceva la care cred că o să ne placă mult să experimentăm.

UndergroundMusic: La ce trupă străină ați vrea să deschideți?

VEKTOR!!! Au fost în România și i-am văzut și chiar ne spuneam la vremea aceea: “ce bine era dacă cântam și noi cu ReduX”. La acel moment nu aveam trupa pusă pe picioare.

Havok ar mai fi interesant, dar mă îndoiesc că vor ajunge în Romania prea curând.

Iar așa un vis și mai măreț, ar fi Metallica, dar aici… nicio șansă.

UndergroundMusic: Multumim si vrem sa auzim cat mai des de voi! YOU RULE !